Адвокатська етика в соціальних мережах

Розвиток професійної комунікації в соціальних мережах вже давно зробив їх платформою не тільки для особистого спілкування. Фейсбук — соціальна мережа з найбільш зрілою аудиторією, сповнена професійних акаунтів з точними даними та інформацією про адвокатів і їх місця роботи.

Які ситуації приносять користь  адвокатській справі, а які мають негативні наслідки? Які закони стоять на сторожі адвокатської етики і яким має бути оптимальна поведінка адвоката у віртуальному світі? Давайте розберемося.

Активність адвокатів в мережі корисна суспільству

Фейсбук давно став, напевно, найголовнішим майданчиком для обговорення подій і новин, що з’являються в медіа.

Щодня в соцмережах піднімаються десятки тем по прийнятих або неприйнятих реформах, Національній поліції, політичній ситуації та діяльності прокуратури, рішеннях Президента і діях на міжнародній арені, і адвокати беруть в ній живу участь, професійно роз’яснюючи все для непрофесіоналів.

Компетентна думка адвокатів в дискусії дозволяє направити її в потрібне русло, а при необхідності і привернути увагу громадськості до виниклих в адвокатському корпусі проблем. На щастя, ми вже стали тією країною, де громадська думка має вагу, і піднята в інформаційному просторі тема, правильно подана, може дійти і до реагування від керівництва держави.

Важливість мереж в питанні захисту прав громадян велика. Пряме спілкування від першої особи і в швидкі терміни допомагає донести спірне подія до громадськості, а потім вже добитися справедливості, отримавши розголос і не дозволивши скандальній ситуації припинитися або отримати неправильну інтерпретацію від корумпованих медіа ресурсів.

При цьому, як є позитивні можливості активності в соціальних мережах, так є негативна сторона, а саме порушення норм адвокатської етики.

Підводні камені адвокатської активності в інтернеті

Інтернет-простір — це вільний майданчик для наклепу і підроблених новин, які можуть нанести професійної шкоди юридичному бренду.

Будь-хто може створити сторінку, назвавши її ім’ям будь-якого з адвокатів, бюро або спільноти, а після через цей акаунт поширювати повідомлення, що негативно впливають як на реноме професії в цілому, так і на окремого спеціаліста, паплюжачи його ділову репутацію і честь.

Це може бути антирекламою від конкурентів, що псує враження про представників адвокатського справи, і є грубим порушенням адвокатської професійної етики.

Маніпуляції думкою користувачів, нажаль, нерідкісні в нашому інформаційному просторі, а з огляду на те, що число людей, залучаються до віртуального світу за допомогою соцмереж зростає щороку, тож етична проблема вимагає реакції.

Адвокатська етика

Раціональна відповідь адвокатської спільноти щодо норм поведінки в соціальному просторі необхідна. Комітетами НААУ організовуються онлайн-конференції з навчанням, через окремі акаунти інформують про новини, тобто активності в різних обговореннях.

Однак іноді приватне бере верх над професійним, і в юридичній спільноті можна спостерігати міжособистісні конфлікти, що відходять від основної теми обговорень. Це подвійна шкода, якої завдають учасники конфлікту як самим собі і своїй репутації, так і взагалі адвокатському корпусу в очах громадськості.

Вирішення питання

Кілька років тому Фейсбук пішов назустріч фахівцям, які практикують консультації в соціальних мережах і уможливив офіційно підтверджувати популярні сторінки, для позначення достовірності інформації, яка міститься на сторінці.

Законна відповідальність за слова, що пролунали в мережі не передбачена, проте сама суть Правил адвокатської етики несе в собі поняття професійного етичного кодексу.

У статті 12 зазначено, що своїми діями адвокат зобов’язаний будувати і підтримувати повагу до своєї професії, адже суть професії адвокатів — перемога справедливості, грубості і нечесних вчинків, тому дії кожного окремого адвоката повинні бути продиктовані прагненням зберігати чистоту не тільки своєї репутації, а й допомагати будувати і підтримувати суспільну повагу до адвокатської справі.

Порушити кодекс адвокатської етики — це порушити трудову дисципліну, в Європі відсутня лояльність до сміливих і вільних висловлювань адвокатів у віртуальному просторі. Прагнення нашого суспільства до європейських мірок життя повинно позначатися не тільки бажанням економічного добробуту цього рівня, але і ступенем відповідальності, культури і поваги до закону.

Тому нашими адвокатами повинен культивуватися не тільки високий рівень професійних навичок і знань, а й ретельний контроль за своїми висловлюваннями, словами та оцінками і в соціальних мережах в тому числі.

Професійний адвокат повинен бути адвокатом кожну хвилину, кожен день і кожен тиждень, в будь-який момент часу в будь-якому місці в будь-якій ситуації.

Реальна сторінка в соціальній мережі — це відповідальність і такий же майданчик для компетентної роботи, як і адвокатський кабінет. Тому обов’язково має бути відповідність етичним і моральним стандартам і загальним нормам поведінки, прийнятим міжнародною адвокатською спільнотою.

 

 

Scroll to Top